آموزش

وایر شمع چیست؟

وایر شمع چیست؟

 

وایر شمع  ها  قطعه ای در سیستم های جرقه زنی هستند که پالس های ولتاژ بالا را بین منبع ولتاژ، توزیع کننده و شمع ها انتقال می دهند . در ادامه همراه مجله نورپارت باشید تا به بررسی جزئیات وایر شمع بپردازیم.

 

 

ساختار وایر شمع چیست؟

 

وایرشمع ها از یک طرف که به کویل یا دلکو متصل میشوند و دارای یک سری کوچک و ساده هستند ، که این در پوش کار جلوگیری از ورود رطوبت به داخل محل اتصال را نیز انجام میدهد چرا که با ورود آب و رطوبت به محل اتصال وایر، چه از طرف سر شمع ها و چه از طرف سر کویل یا ،دلکو ،پیشرانه یا نامیزان کار خواهد کرد و یا موتور روشن نخواهد شد که البته این مشکل در خودروهای کاربراتوری شایع تر از نمونه های انژکتوری است.

این قسمت دارای یک سری فلزی است که فقط در روی خروجی های کویل و یا دلکو مینشیند و اتصال برقرار میشود. اما سر دیگر آن که به شمع ها متصل میشود، کمی پیچیده تر است.

این قسمت در پوش و نشیمنگاه بزرگتری دارد و عمل آب بندی و دفع حرارت در این منطقه مهمتر از سر دیگر است. جنس بیرونی این بخش معمولا از ترکیبات پلاستیکی خشک یا از لاستیک های ارتجاعی ( سیلیکون ) برای آّ بندی بهتر ساخته میشود.

 

  • لایه بعدی یک لایه محافظ روی این الیاف است که دور آن را رشته های فلزی دربرگرفته اند ، تا هم از ایجاد جریان های مغناطیسی مزاحم و تشکیل نویز و پارازیت جلوگیری کنند و هم به استحکام وایر شمع بیفزایند. این لایه معمولا از آلیاژ های کروم ، نیکل و یا مس است.

 

  • لایه بعدی یک لایه ضخیم از عایق های فلزی است تا هم جریان بالای داخل وایرشمع به بیرون درز نکند و اصطلاحا برق دزدی پیش نیاید و هم گرمای پیشرانه و محفظه موتور به الیاف رسانای اصلی صدمه وارد نکند. برای استحکام بخشیدن  و از طرفی عایق تر شدن وایر در برابر گرما ، یک لایه از الیاف شیشه نیز اطراف لایه اصلی عایق تابیده میشود.

 

 

آخرین لایه و در واقع بیرونی ترین قسمت تشکیل دهنده وایرشمع ، بخش لاستیکی آن است که کاملا دیده میشود و ممکن است به رنگ های مختلفی ساخته شود که از میان آنها قرمز و مشکی رایج تر است.

 

برای خرید انواع وایر شمع های با کیفیت کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *