پایه

کوئل خودرو چیست؟

شاید شماهم در هنگام مراجعه به تعمیرگاه های خودرو یا در زندگی روز مره واژه کوئل یا کویل را شنیده باشید ، امروز در این مقاله قصد داریم که یک معرفی ساده ولی مفصل از کوئل رو خدمت شما عزیزان ارائه بدهیم.  در این مقاله ، همراه نورپارت باشید تا به شما تعریف کوئل و نحوه کار کردن آن در سیستم احتراق اتومبیل و علائم خرابی آن را به شما توضیح دهیم.

کوئل خودرو چیست؟

کویل  خودرو از جمله قطعات برقی به شمار می آید . که در جریان الکتریکی مورد نیاز شمع خودرو برای جرقه زدن را تامین میکند.

عملکرد کوئل خودرو به چه شکل است؟

همانطور که گفتیم کوئل مولد جرقه است ، به اینصورت که  برق 12 ولت  از باطری خودرو وارد کول میشود. درون کوئل دوتا سیم پیچ وجود دارد که از ورودی سیم پیچ اول برق 12 ولت وارد شده  و از خروجی سیم پیج ثانویه ولتاژی ما بین 20 الی 40 هزار ولت خارج میشود که توسط وایر ها به شمع ها منتقل میشود. که این اختلاف پتانسیل بالا باعث ایجاد جرقه مابین الکترود شمع میشود.

یعنی کوئل ولتاژ ورودی را بین 20 تا 40 هزار ولت افزایش میدهد. امام برقی که وارد کوئل میشود برق مثبت است و برای جرقه زنی نیازمند جریان برق منفی نیز هستیم.

جریان برق منفی از کجا تامین میشود؟

کل بدنه خودرو دارای جریان برق منفی میباشد . حالا سوال اینجاست که شمع موتور چگونه برق منفی را تامین میکند؟

در پاسخ باید بگوییم که بدنه فلزی شمع ( رزوه های شمع ) بصورت مستقیم با سرسیلندر خودرو تماس دارند که این مورد موجب میشود تا بدنه فلزی شمع جریان برق منفی را در خود داشته باشد. جریان برق مثبت نیز که از کوئل به شمع منتقل میشود از طریق الکترود میانی شمع با جریان برق منفی اتصال داشته و باعث جرقه زدن میشود.

تاریخچه کویل

اگرچه سیستم های جرقه زنی مطمئناً در طول زمان تکامل یافته اند  ولی آنها هنوز علائم سیستم های احتراق سیم پیچ اصلی را دارند که بیش از 100 سال پیش معرفی شدند.

اولین سیستم جرقه زنی مبتنی بر سیم پیچ به مخترع آمریکایی چارلز کترینگ نسبت داده می شود که در حدود سال های 1910/1911 یک سیستم جرقه زنی سیم پیچ را برای یک تولید کننده بزرگ خودرو توسعه داد. او برای اولین بار یک سیستم الکتریکی ابداع کرد که موتور استارت و احتراق را همزمان تامین می کرد. باتری، یک ژنراتور و یک سیستم الکتریکی کامل تر خودرو، منبع الکتریکی نسبتاً پایداری را برای سیم پیچ احتراق فراهم می کند.

انواع کویل:

در حالت کلی دو دسته کوئل داریم:

  • وایر دار
  • بدون وایر

*وایر همان کابل منتقل کننده جریان برق از کوئل به شمع میباشد که امروز به جهت جلوگیری کردن از افت ولتاژ و انرژی در بسیاری از خودرو ها حذف شده و بوت کوئل ها جایگزین آنها شده اند.

علائم خرابی کویل

اگر کویل خودرو ب کلا خراب شود و از کار بیفتد، مسلما دیگر جریان برق به سر شمع‌ها نخواهد رسید و موتور روشن نمی‌شود؛ اما در صورتی که کویل اصطلاحا نیم‌سوز شود یا یکی دو مورد از کویل های قلمی ایراد پیدا کنند، موتور خودرو ناقص عمل می‌کند، ریپ می‌زند و قدرت موتور بسیار کاهش می‌یابد.  بداستارت‌خوردن و روشن‌نشدن راحت موتور، افزایش مصرف سوخت، کاهش توان موتور، عدم کشش در سربالایی، روشن‌شدن چراغ چک، نبود جرقه در سر وایر و… از جمله دیگر علائم خرابی کویل خودرو به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *