آموزش

نحوه بررسی سلامت شمع خودرو

در بسیاری موارد عملکرد خودرو دچار اختلال می‌شود که دلیل آن خرابی شمع خودرو می‌باشد، در این مطلب به نحوه بررسی سلامت شمع خودرو می‌پردازیم. از مهم‌ترین قطعات خودرو می‌توان به شمع اشاره کرد، این قطعه جهت حفظ گرما و مشتعل کردن محفظه در موتورهای بنزینی استفاده می‌شود. اشکال در قطعات دیگر خودرو و یا ایراد در شمع می‌تواند سبب شود تا عملکرد شمع خودرو دچار اختلال شود. برخی نشانه‌ها مانند مشکل در استارت زدن و یا کاهش قدرت خودرو، از دلایل خرابی شمع می‌باشد.

 

بررسی ظاهری سلامت شمع

نحوه بررسی سلامت شمع خودرو به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که افراد می‌توانند با تست این روش‌ها از خرابی و یا سلامت شمع خودروی خود اطمینان حاصل کنند. جهت بررسی سلامت شمع پیش از هر کاری باید ظاهر آن بررسی گردد که شما می‌توانید با مشاهده شمع، سالم بودن آن را بررسی کنید. هر گونه تغییر در ظاهر شمع می‌تواند بیانگر خرابی آن باشد. تغییرات رنگ و یا ایجاد رسوب بر روی شمع نشانه خرابی آن است و در این صورت عملکرد مناسبی ندارد و باید تعویض شود. اگر عایق سرامیکی شمع دچار ترک خوردگی شده باشد، باید تعویض شود زیرا ترک و شکستگی سبب خراب شدن شمع می‌شود. در صورتی که شمع به درستی در محل خود قرار نگرفته باشد نیز عملکرد مناسبی ندارد. ممکن است در اثر حرارت بالا سر شمع دچار ذوب شدگی شده باشد که دلیل آن، استفاده از بنزین نامرغوب، مصرف بالای سوخت و یا اختلال در سیستم خنک کننده می‌باشد.

بررسی سلامت شمع خودرو

لکه‌های سفید بر روی قسمت سرامیکی شمع نشانه روغن سوزی خودرو است، در این صورت اشکال از شمع، رینگ‌ها، سوپاپ‌ها و یا سیلندر می‌باشد. مشاهده لکه‌های سیاه بر روی شمع نیز نشانه خراب بودن شمع و احتراق ناقص می‌باشد که به سوپاپ‌ها و پیستون آسیب می‌رساند. ایجاد کربن بر روی شمع نیز دلایل متعددی دارد و از جمله این دلایل آلودگی فیلتر هوا و سوختن ناقص بنزین می‌باشد. روغنی بودن شمع نشانه خرابی آن است و باید تعویض شود، البته دلیل روغنی بودن شمع خراب بودن قسمت‌های دیگر خودرو مانند فرسودگی آب بندی گیت سوپاپ و اشکال در رینگ‌های روغنی می‌باشد.

 

سایر روش‌های بررسی سلامت شمع خودرو.
نحوه بررسی سلامت شمع خودرو با کمک دستگاه تست شمع به راحتی انجام می‌گیرد، دستگاه تست شمع خودرو یک وسیله است که برای بررسی ایرادهای شمع در سایزهای مختلف به کار گرفته می‌شود. این دستگاه پس از بررسی مشاهده ظاهری شمع، جهت اطمینان از سلامت آن به کار برده می‌شود. مولتی متر نیز یک ابزار جهت بررسی سلامت شمع می‌باشد که اندازه گیری مقاومت الکتریکی شمع را انجام می‌دهد.

 

روش‌های بررسی سلامت شمع خودرو
شمع‌های ارزان قیمت از کیفیت لازم برخوردار نیستند و از دوام و ماندگاری کمی برخوردار می‌باشند، از این رو بهتر است جهت جلوگیری از اختلال در عملکرد خودرو از شمع‌‌هایی که دارای برند‌های معتبر هستند، استفاده شود. کاربرد شمع‌های باکیفیت باعث محافظت از خودرو و صرفه جویی اقتصادی می‌شود زیرا این محصولات دارای عملکرد بهتر و عمر طولانی‌تری می‌باشند. قیمت این محصول در بازار کشورمان نوسان زیادی دارد و بر این اساس لازم است، قبل از خرید شمع، قیمت آن استعلام شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *