آموزش

کاربرد شمع موتور

شمع موتور نقش مهمی در عملکرد خودرو دارد و در واقع از قطعات اساسی می‌باشد، در این مطلب کوتاه قصد داریم این قطعه را به صورت حرفه‌ای برسی کنیم. در حقیقت کاربرد شمع موتور ایجاد اشتعال و یا انفجار می‌باشد زیرا موتور خودرو جهت روشن شدن نیاز به شمع دارد. با ایجاد جرقه توسط شمع، بنزین موجود در موتور شروع به سوختن می‌کند و خودرو روشن می‌شود.

انواع شمع موتور

انواع شمع موتور بسیار متنوع هستند و از نظر جنس و سایز تفاوت دارند. انواع این محصول از نظر تعداد پلاتین متفاوت هستند و به عنوان نمونه مدل‌های مختلف شمع به صورت تک پلاتینه، دو پلاتینه و چهار پلاتینه می‌باشند. در واقع میزان پلاتین تعیین کننده تعداد جرقه است. در شمع یک پلاتینه تنها یک جرقه ایجاد می‌شود و جبهه آتشی که این شمع ایجاد می‌کند یک طرفه است. در شمع دو پلاتینه در دوطرف جرقه ایجاد می‌شود و سرعت انفجار دوبرابر است. شمع‌های چهار پلاتینه برای خودرو‌های قدرتمند تولید می‌شوند و سرعت انفجار چهار برابر دارند، در این شمع‌ها خام سوزی به صفر می‌رسد.

انواع شمع موتور

بررسی کیفیت شمع موتور

کیفیت شمع موتور با توجه به میزان پلاتین آن تعیین می‌شود و در حقیقت شمع چهار پلاتینه از نظر کیفیت و کارایی نسبت به انواع دیگر شمع برتری دارد. این محصول با قیمت بالایی به فروش می‌رسد و البته با توجه به عملکرد عالی که دارد، خرید آن بسیار مقرون به صرفه است. البته لازم به ذکر است که انتخاب شمع دو پلاتینه نیز نسبت به تک پلاتینه مقرون به صرفه تر است. جنس شمع نیز در کیفیت آن تأثیر دارد و شمع‌هایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند نه تنها خیلی زود خراب می‌شوند بلکه قدرت موتور را کاهش می‌دهند و سبب افزایش مصرف سوخت و افزایش هزینه‌ها می‌شوند.

عیب یابی خرابی شمع

برخی عوامل مانند کاهش توانایی موتور خودرو می‌تواند نشان دهنده خرابی شمع موتور باشد. خام سوزی بنزین از نشانه‌های خراب شدن شمع است. از دیگر عوامل خرابی شمع، می‌توان به افزایش مصرف سوخت اشاره کرد و یا در هنگامی که موتور روشن نمی‌شود نیز دلیل آن می‌تواند خراب شدن شمع باشد. لرزش و اختلال در عملکرد موتور، بد استارت زدن، کاهش قدرت خودرو از سایر علائم خرابی شمع خودرو می‌باشند که باید بررسی شوند.

از برخی عوامل فیزیکی نیز می‌توان خرابی شمع را بررسی کرد، ایجاد لعاب روی قسمت چینی شمع و همچنین تغییر رنگ و یا ترک خوردگی آن، سبب اختلال در عملکرد شمع می‌شود. در صورت مشاهده فرسودگی الکترود، وجود بنزین بر روی شمع و ذوب شدن الکترود، لازم است آن را تعویض کنید.

 

عیب یابی خرابی شمع

اگر تمامی شمع‌های موتور کار نکنند، انفجاری در سوخت داخل سیلندر ایجاد نمی‌شود و موتور راه نمی‌افتد، اما اگر یک شمع خراب شود، خام سوزی سوخت سبب می‌گردد تا موتور عملکرد ضعیفی داشته باشد و مصرف سوخت نیز افزایش یابد. توجه به این نکته لازم است که اگر شمع شکسته شود، خرده های پلاتین آن در داخل سیلندر ریخته می‌شوند و سبب خراشیدگی سیلندر و خراب شدن پیستون می‌گردد.

به طور متوسط عمر شمع موتور در حدود یک سال است اما در صورتی که شمع از کیفیت خوبی برخوردار باشد و از برندهای معتبر انتخاب شود و همچنین استفاده درستی داشته باشد، تا سه سال و حتی بیشتر نیز دوام و ماندگاری دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *